Innehåll
Som företag kan man välja att köpa eller sälja fastigheter av många olika anledningar. Kanske handlar det om att investera kapital, kanske om att skaffa nya verksamhetslokaler eller också om att förse sina anställda med boendelösningar om de blir utsända för att arbeta på en annan ort. Oberoende orsaken till att engagera sig i fastighetsaffärer måste samtliga transaktioner tas upp korrekt i bokföringen, och det är något som för många företagare kan vara ett gissel – vad gäller egentligen och vad ska man tänka på?
Varför köper och säljer företag fastigheter?
Du som driver ett företag vet naturligtvis bäst själv varför ni inom organisationen ska sälja eller köpa fastigheter. De allra vanligaste anledningarna till att ett företag gör det här är:
- Sälj eller köp av affärslokaler
Ibland kanske kontoret måste uppgraderas till något större eller mindre. Det kan vara en av anledningarna till att ett företag ger sig in på fastighetsmarknaden. - Övernattningslägenheter
Större företag som ofta skickar iväg sina anställda till andra orter kan ibland tjäna på att investera i lägenheter som används för ändamålet snarare än att betala hotellnätter. - Investering av kapital
Att investera kapitalet är som alla företagare vet ett sätt att få det att växa och säkra en tillväxt. Det finns många sätt att investera kapital på, och ett av dem är att gå in i fastigheter.
Så hittar man som företag rätt fastighet
Att hitta rätt objekt är naturligtvis A och O för att det ska bli en lyckad affär för företaget. Det här kan man åstadkomma på flera sätt. Dels gäller det naturligtvis själv att vara aktiv i sitt letande och ha bevakningar på olika förmedlingssajter så att du blir aviserad när ett passande objekt kommer ut, dels kan du sträcka ut handen på andra sätt för att mäklare som förmedlar olika typer av objekt ska veta vad du letar efter. När de sedan förmedlar ett objekt står företaget på deras spekulantlista och ni blir ofta kontaktade innan en visning hålls – något som gör att konkurrensen om det specifika objektet blir mindre och att du ökar företagets chanser att hitta rätt objekt till rätt pris.
För att öka chanserna att göra en bra investering i lokaler eller bostäder, gör så här:
- Skapa bevakningar på olika förmedlingssajter, såsom Hemnet och Booli, för att bli aviserad när ett objekt som passar era behov kommer ut till försäljning.
- Ta kontakt med mäklare som förmedlar den typ av objekt ni behöver, oavsett om det är affärslokaler eller bostäder. Ett tips är att vända dig till en samlingstjänst såsom Mäklarportalen som skickar vidare din förfrågan till flera mäklare. Den tjänsten kostar ingenting för dig att använda, men fördelarna du får är att du besparar dig själv tid eftersom flera mäklarbyråer kommer få information om vad det är du letar efter utan att du behöver skicka ut informationen separat till varje byrå själv.
Hur ska ett fastighetsköp redovisas?
Hur ett köp av en fastighet ska redovisas beror på vad syftet med köpet eller försäljningen är, vad lokalen används till och på vilket sätt den går ihop med företagets verksamhet. Om du vill att någon annan tar hand om all bokföring och redovisning är du varmt välkommen att skicka in en förfrågan via vår sajt. Då skickar vi vidare den till flera redovisningskonsulter och -byråer som återkommer med erbjudanden, och du kan välja det som passar dig bäst.
Det går naturligtvis också lika bra att bara ta hjälp av en redovisningskonsult om du bara vill få tips och råd från en expert om hur du ska redovisa en försäljning eller ett köp av fastigheter. Även i sådana fall kan du använda dig av vår kostnadsfria och icke bindande tjänst. Tänk på att det precis som med allt annat som rör företagets ekonomi är viktigt att alla inkomster och utgifter blir redovisade på ett lagenligt och korrekt sätt, så det är ofta bättre att be om hjälp en gång för mycket än en gång för litet.
Lycka till med fastighetsköpet eller -försäljningen, vi finns till för dig och ditt företag om ni behöver hjälp med att komma i kontakt med experter på redovisning!