Bokföringsprogram: Översikt över de 10 bästa på marknaden

Senast uppdaterad:  30. november, 2021

För att bokföringen ska bli så enkel som möjligt och följa lagen är det bäst att använda ett bra digitalt bokföringsprogram. Oavsett vilket typ av företag det gäller så är man bokföringsskyldig, men det finns olika sätt att göra detta på. Har man en stor verksamhet är det till stor hjälp med ett program där man kan föra in alla händelser och siffror, annars blir det omöjligt att få en överblick eller hålla koll på läget. Mindre företag kan dock också ha stor nytta av ett bokföringsprogram – varför ska man göra det mer krångligt än vad det behöver vara. Förbered verksamheten på att växa genom att redan i början använda ett verktyg som detta. Läs vidare för att lära dig mer om vilka 10 bokföringsprogram som ligger på vår topp 10 lista!

Vad är ett bokföringsprogram?

Ett bokföringsprogram är ett dataprogram som företag kan använda för att göra bokföringsprocessen snabbare, enklare och säkrare. Istället för att man sedan själv ska sitta och sammanställa alla uppgifter använder man bokföringsprogrammet som automatiskt räknar ut och sammanställer olika typer av rapporter som behövs. Exempelvis balansrapport, resultatrapport och momsrapport. 

Det finns olika typer av bokföringsprogram. Vissa är rena dataprogram medan andra är webbaserade och endast kan användas online via en molntjänst. Nackdelen med dessa är att om internet skulle gå ner kan du inte använda programmet. Vilket kan vara ett störande moment i arbetsdagen, speciellt om man råkar ha ett svajigt internet i byggnaden. 

Hur man använder ett bokföringsprogram

Ett företag (och ekonomiska föreningar) oavsett storlek måste bokföra alla ekonomiska händelser under året på något sätt. En del väldigt små bolag väljer att göra detta på det traditionella sättet, via dagboksblad man får från Skatteverket, men majoriteten företagare idag använder sig dock av ett bokföringsprogram eftersom det är det moderna och bästa sättet. 

Bokföring kan göras dagligen, veckovis eller månadsvis. Är det ett stort företag med mycket transaktioner samt in- utbetalningar kanske det är bäst att bokföra dagligen eller iallafall veckovis. De flesta medelstora bolag gör det månadsvis. Man samlar ihop alla fakturor och inbetalningar etc i pärmar i datumordning och tar sedan tag i det vid veckoslutet eller månadsslutet. Då för man in allt i bokföringssystemet.

Olika bokföringsprogram används på olika sätt men de liknar varandra. I de flesta fall ingår det också olika smarta och smidiga tjänster som underlättar arbetet ytterligare. Normalt sett består ett sådant program av olika moduler som är; huvudbok, fakturering, leverantörsreskontra, lager, kundfordringar, kundorder, inköpsorder, lönehantering, utläggshantering och bokföring. 

Måste man ha ett bokföringsprogram eller kan man använda Excel?

Som företagare måste man inte ha ett bokföringsprogram och som sagt finns det de som använder Skatteverkets dagboksblad och gör en manuell bokföring i pappersform. Men då handlar det om väldigt små enskilda firmor i största utsträckning. Bokföringsprogram är trots allt att föredra i de flesta fall.

Något som kan vara frestande är att vända sig till ett helt vanligt Excel-ark för att göra bokföringen, men här får man tyvärr tänka om. Visst är det en form av bokföring, men, eftersom posterna i excel kan ändras i efterhand och utan att det framgår att en ändring har skett så innebär det att man bryter mot bokföringsskyldigheten – och därmed kan man inte använda excel som bokföringsprogram.  

Bästa bokföringsprogram på marknaden – topp 10

Det kan vara svårt att välja bokföringsprogram eftersom det finns några stycken på marknaden. Sedan beror det också på vilket behov företaget har och hur omfattande bokföring man har behov av. Ju större verksamhet desto större är behovet av överblick och att kunna analysera siffror korrekt och på ett enkelt sätt. 

Vi har här gjort en topp 10 lista på bästa bokföringsprogram just nu så att du snabbt kan lära dig mer om varje program och vad som kan passa i just den här situationen. Vissa är så kallade e-bokföringsprogram som alltså kräver en internetuppkoppling för att kunna användas, men de kan i vissa fall vara otroligt smidiga för rätt typ av verksamhet.

1. Fortnox

Fortnox är i särklass ett av Sveriges mest använda bokföringsprogram som idag används av ca 380 000 kunder/företag. Detta är en så kallad e-bokföringstjänst som är molnbaserad och kräver internetuppkoppling. Fortnox är passande för små och medelstora företag och dess största styrka är bland annat möjligheten att koppla samman många olika program och tjänster med varandra i en och samma tjänst. 

Fortnox är också mobilanpassat, erbjuder automatisk bankuppkoppling, automatisk fakturaavläsning och har SIE-kompatibilitet – vilket innebär att den kan läsa av standardformatet för redovisning.

Här finns tre olika abonnemang att välja mellan:

Fortnox Start – 198 kr/mån

  • Bokföringsprogram
  • Fakturaprogram
  • 3 Mån fakturaservice
  • 6 månader gratis för nya bolag

Fortnox Flex – 299 kr/mån

  • Bokföringsprogram
  • Fakturaprogram
  • + Två tillägg
  • 6 månader gratis för nya bolag

Fortnox Total – 599 kr/mån

  • Bokföringsprogram
  • Fakturaprogram
  • + 8 Tillägg
  • 6 månader gratis för nya bolag

Dessutom får du:

  • 30 dagars öppet köp
  • Gratis support
  • Välja själv vilka program man vill inkludera

Om man väljer Fortnox Total får man tillgång till alla delar som ingår i tjänsten, vilket är bokföringsprogram, rapporter, fakturaprogram, årsredovisning/bokslut, löneprogram, integrering med kassasystem och offert & order. Fortnox kan också räkna ut skatt och arbetsgivaravgifter.

2. Visma eEkonomi

Precis som Fortnox är Visma också en känd operatör vad det gäller bokföringsprogram och de flesta som jobbat med ekonomi känner till programmet. Detta är också en molntjänst som kräver internet för att fungera. Visma eEkonomi är främst anpassat för redovisningsbyråer och småföretag. Visma grundades redan 1996 och massvis med nöjda kunder i hela landet. Det är även en bokföringstjänst du kan växa med. 

Här finns många smarta tjänster som är integrerade såsom automatisk kontering eller att programmet kommer ihåg att en viss kontering från ett visst företag ska registreras på ett visst sätt – exempelvis som el-faktura eller liknande. Visma är mobilanpassat, har SIE-kompabilitet och möjlighet till bankkoppling.  

Här finns tre olika abonnemang att välja mellan:

Fakturering – 99 kr/mån

  • Fakturaprogram
  • Support

Smart – 189 kr/mån

  • Bokföringsprogram
  • Fakturaprogram
  • Bankkoppling
  • Automatisk Bokföringshjälp

Pro – 249 kr/mån

  • Bokföringsprogram
  • Fakturaprogram
  • Funktionerna i smart
  • Budgetfunktion
  • Djupanalyser och nyckeltal

Dessutom får du:

  • 20 dagars provperiod
  • Integrationer mot webshoppar och mindre kassasystem
  • Snabb support

Något man bör känna till är att hos Visma måste man teckna upp sig på ett årsabonnemang, vilket en del kan tycka är en nackdel. Dock finns det en 20 dagars provperiod så att man kan testa programmet ordentligt. Vill man lägga till faktura och löneprogram kan man göra det.

3. Dooer

Dooer grundades 2016 och är ett riktigt smidigt och bra gratis bokföringsprogram för små enskilda firmor eller mindre aktiebolag. Har du dock inte ett aktiebolag kan du inte använda denna tjänst till just bokföring, men däremot till andra saker. Det bästa med Dooer är att det finns en direkt koppling mellan ditt Dooer-konto, din bank och och Skatteverket, vilket gör att du sköta hela arbetet från samma system. Det sparar enormt mycket tid och frustration. 

Detta bokföringsprogram har dock inte möjligheten att gå in på samma detaljnivå som exempelvis Fortnox eller Visma och det är en nackdel om man har ett lite större bolag med omfattande bokföringsbehov. 

Här finns två olika abonnemang att välja mellan:

Dooer bokföring – 0 kr

  • Bokföringsprogram
  • Fakturaprogram
  • Löneprogram

Dooer bokföringsbyrå – från 495 kr/mån

  • Allt som ingår i gratisversionen
  • Bokföring
  • Rådgivning
  • Gratis Support

Dessutom får du:

  • Direkt koppling mellan bank och skatteverket
  • Löneprogram
  • Konteringshjälp
  • Fakturaprogram

Eftersom Dooer är gratis kan man testa på tjänsten så länge man vill. Skulle behovet växa och man känner att bokföringsarbetet blir för övermäktigt och tråkigt kan man uppgradera abonnemanget till Dooers bokföringsbyrå. Då fixar de bokföringen åt dig till de bästa priserna på marknaden. De hittar en redovisningskonsult till dig som dedikerat sköter bokföringen framöver. All din data finns kvar i systemet och kan fortfarande användas.

4. Acconomy

Acconomy är en ganska bred bokföringstjänst som passar de flesta typer av företag, både små, medelstora och stora bolag. Tjänsten kommer i abonnemangsform som betalas årsvis och som kostar 250 kr i månaden. Men innan du skriver upp dig på något årsabonnemang kan du testa på bokföringsprogrammet i 3 månader gratis! Det är en generös proveriod som ger dig gott om tid att känna på hur allt fungerar och om det passar företaget. När du bestämt dig för att du vill använda Acconomy kan du enkelt använda deras funktion som för över hela din bokföring till ditt Acconomy-konto.

Tjänsten är mobilanpassad och innehåller det mesta, bland annat; bokföring, balansrapport, fakturering, leverantörsfakturor, påminnelser, rapporter och e-faktura.

Här finns alltså bara ett typ av abonnemang:

Acconomy årsabonnemang – 250 kr/mån

  • Bokföring
  • balansrapport
  • Fakturering
  • Leverantörsfakturor
  • Påminnelser
  • Rapporter
  • E-faktura
  • Fakturaköp
  • mm.

Dessutom får du:

  • 3 månaders provperiod
  • Vänlig support
  • En mobilanpassad tjänst
  • Ansök om fördelaktiga företagslån

5. Bokio

Ett av de snabbast växande bokföringsprogrammen på den svenska marknaden heter Bokio och har idag ca 100 000 användare. Gränssnittet är användarvänligt och känns modernt. Detta program fungerar utmärkt för småföretagare eller redovisningskonsulter. Här finns olika abonnemangsformer att välja på och även en gratisversion. Den är dock inte alls så heltäckande som man kanske skulle velat och passar definitivt inte alla bolag. Bokio är en molntjänst som endast kan användas om man har en internetuppkoppling. 

I Bokio kan man göra mycket av det manuella arbetet per automatik, vilket många uppskattar men en del inte. För en småföretagare brukar detta dock vara riktigt bra eftersom man får tid över till annat istället för att sitta med den tråkiga bokföringen hela tiden. 

Här finns tre abonnemang att välja mellan:

Gratis – 0 kr

  • Manuell bokföring
  • Fakturahantering (begränsad)
  • Community

Balans – 149 kr/mån

  • Smart bokföring
  • Fakturahantering
  • Lönehantering
  • Företagskonto

Business – 299 kr/mån

  • Smart bokföring (automatisk bankintegrering)
  • Fakturahantering
  • Lönehantering
  • Prioriterad support

Dessutom får du:

  • Fakturaprogram
  • Löneprogram
  • Smart kontering
  • Mobilanpassning
  • SIE-kompabilitet

BL Bokföring

BL Bokföring grundades av Björn Lundén och är ett passande bokföringsprogram för både enskilda firmor och mindre aktiebolag som har flera tusen användare. Detta är också en molnbaserad tjänst som kräver internet för att fungera. Här finns exempelvis konteringsguider som verkligen snabbar på bokföringen och gör den enklare och smidigare. Den här tjänsten är dock inte mobilanpassad. BL Bokföring har en 30 dagars öppet köp period så att man kan prova på tjänsten utan att binda upp sig. 

Här finns till exempel möjligheten till färdiga rapporter, automatkontering, integrationer med andra system, automatisk hämtning av momsdelen till skattedeklarationen och flexibel budgetfunktion. 

Här finns ett abonnemang att välja mellan:

BL Bokföring – 99 kr/mån

  • Automatkontering
  • Färdiga rapporter
  • Integrationer med andra system
  • Hämtning av moms till skattedekl.
  • Flexibel budgetfunktion
  • mm.

Dessutom får du:

  • 30 dagars öppet köp
  • Programsupport
  • Användarstöd

Hogia Small Office

Hogia Small Office är en smidig bokföringslösning för små och medelstora bolag. Hogia är också ett riktigt välkänt bokföringsprogram som funnits med ända sedan 1980-talet. Idag är de en av de största tjänsterna inom området i hela Norden. Här kan du bokföra dagligen, fakturera samt hålla på med lön och kassa till exempel. Det finns även automatkontering. 

Hogia Small Office passar bra för företag som vill växa. Det beror på att man kan koppla samma olika moduler efter hand som företaget växer och utvecklas – man behöver inte byta bokföringsprogram bara för att verksamheten expanderar så att säga. Abonnemanget är månadsvis men betalas årsvis. Man lägger till så många moduler man vill till sitt program. Vill man ha alla tre moduler blir månadskostnaden 297 kr i mån. Däremot saknar programmet uppkoppling till banken.

Här finns ett abonnemang att välja mellan:

Smart Lön – 99 kr/mån

  • Löneprogram
  • Support

Smart Bokföring – 99 kr/mån

  • Bokföring
  • Support

Smart Fakturering – 99 kr/mån

  • Fakturering
  • Support

Dessutom får du:

  • Bra support
  • En tjänst företaget kan växa med

Enkelbok 

Av allt att döma ser det ut som att Visbok Gratis bytt namn till Enkelbok. Men oavsett vilket så är det en internetbaserad bokföringstjänst som även är mobilanpassad. Den passar enskilda firmor, mindre ekonomiska föreningar och små aktiebolag. Här får du en bra översiktsbild, bokföring, automatisk kvitto tolkning med AI, rapporter, e-fakturering, bokföringsmallar och kan även pyssla med fakturering och löner. Behöver man hjälp från en redovisningsexpert går det också att ordna med Enkelbok. Detta är precis vad det låter som – ett bokföringsprogram som gör saker och ting enklare för småföretagaren. Men bäst av allt…den är helt gratis!

Enkelbok Gratis – 0 kr/mån

  • Bokföring
  • E-fakturering
  • Lönehantering
  • Fakturering
  • Kivttolagring
  • Kvittotolkning
  • Konteringshjälp

Dessutom får du:

  • Bra support
  • Möjlighet till redovisningshjälp från expert

Finago Procountor Financials

Finago Procounter Financials är ett bokföringsprogram som i skrivande stund har ca 120 000 kunder, vilket inte är så pjåkigt. Detta program passar alla typer och storlekar på företag och är en ganska bred lösning. Tjänsten är molnbaserad som många andra på marknaden och den består av olika moduler man kan bygga ihop om man vill. 

Här kan man bokföra, skapa kundfakturor, skapa rapoorter, hantera leverantörsfakturor, scanna, använda e-fakturor och koppla upp dig till banken. Med en molnbaserad tjänst som denna kan man lättare samarbete med sin redovisningsbyrå till exempel, eftersom alla kan koppla upp sig via internet. Finns det dock inget internet fungerar inte programmet. Något som är lite annorlunda här jämfört med andra liknande bokföringsprogram är att man inte debiterat per år utan per månad. Dessutom finns en provperiod. 

Här finns hela fem olika abonnemang att välja mellan: 

  • Procountor Financials Lite – 199 kr/mån
  • Procountor Financials Lite+ – 349 kr/mån
  • Procountor Financials Basic – 499 kr/mån
  • Procountor Financials Plus – 999 kr/mån
  • Procountor Financials Premium – 1699 kr/mån
  • Procountor Financials Enterprise – Be om offert/flexibelt

Speedlegder E-bokföring

Speedledger E-bokföring är det sista bokföringsprogrammet på den här listan, men absolut inte det sämsta! Vi kunde bara inte göra listan längre. Här får du en molnbaserad tjänst som är ganska ensam om att kunna erbjuda direkt bankuppkoppling till de flesta svenska storbanker. 

På så vis kan du vara säker på att företagskontot är avstämt med kontot i bokföringsprogrammet. En av de viktigaste sakerna man som företagare måste hålla koll på. En mycket användarvänlig och enkel tjänst som förenklar kontering och bokföring. Tyvärr finns ingen app kopplad till tjänsten, men det är inget ovanligt i detta sammanhang. 

Här finns hela tre olika abonnemang att välja mellan:

Standard – 279 kr/mån

  • Bokföring
  • Bankkoppling
  • Support

Enskild firma – 179 kr/mån

  • Bokföring
  • Bankkoppling
  • Support

Föreningar – 179 kr/mån

  • Bokföring
  • Bankkoppling
  • Support

Dessutom får du:

  • Bokföringssupport
  • En användarvänlig tjänst

Hur vet man vilket bokföringsprogram som är bäst för mitt företag?

När du ska välja bokföringsprogram är det viktigt att fundera över hur mycket man har planerat att växa i storlek de kommande åren. Ibland är det bra med ett bokföringsprogram man kan växa med och lägga till moduler efter hand som behovet dyker upp. Man ska även vara uppmärksam på hur lång provperioden är och om räkningen ska betalas årsvis eller månadsvis. Även om abonnemanget kostar 199 kr i månaden så kanske företaget vill att man betalar hela årsbeloppet på en gång. Gå igenom så att det bokföringsprogram du väljer har alla de funktioner som du kommer behöva och att den är enkel att använda.